Over Martin Keegstra

Martin Keegstra over zijn carrière en zijn doelen

Martin Keegstra is al ruim 25 jaar ondernemer en wil dat financieel advies toegankelijk blijft voor iedereen. Hij heeft tijdens zijn carrière gezien wat er kan gebeuren als mensen geen geld hebben voor goed advies. Daarom streeft hij ernaar om zijn diensten voor een scherpe prijs aan te bieden, zodat iedereen goed financieel advies kan krijgen.

Martin vertelt over het gevolg van te duur advies

“Tussen 2005 en 2008 ben ik regelmatig in Engeland geweest,” begint Martin Keegstra. “Daar is er sinds 1998 een provisieverbod op pensioenadvies, want dat leidde toentertijd tot woekerpolissen. In 2006 zat ik daar bij het ministerie van economische zaken en bij de Financial Services Authority (FSA). Zij zagen een sociaal economisch probleem op zich afkomen door dat provisieverbod. Ongeveer 35% van de Engelse bevolking had geen pensioenvoorziening en het vermoeden was dat dit kwam doordat mensen het pensioenadvies niet konden betalen. Dat heeft mij best wel getriggerd. Doordat het adviestarief zo hoog is, kan men geen advies betalen en hebben ze dus geen pensioenvoorziening. De pensioenpremies konden ze op zich wel betalen, maar het advies, en dat advies heb je nodig om zo’n product te regelen, dat konden ze niet betalen. Hierdoor heeft 35% gewoon geen pensioenvoorziening! Als je dat toepast op de hypotheekbranche, dan wil je dat de consument dat advies wel kan blijven betalen. Je wilt niet dat mensen geen geld voor hypotheekadvies hebben en de kennis missen om online een hypotheek af te sluiten. Dan kiezen ze bijvoorbeeld renteperiodes die niet handig zijn of een product dat helemaal niet bij hun situatie past. Mensen denken dat het goed is, maar ze maken door gebrek aan kennis verkeerde keuzes en kunnen daardoor in de problemen raken.”

De ondernemingen van Martin Keegstra

Martin voegt graag daad bij het woord en houdt wel van een uitdaging. “Ik ben iemand die gedreven wordt wanneer anderen zeggen dat iets niet kan. Dan gaan we het op zijn minst proberen.” Hij wilde bewijzen dat financieel advies niet duur hoeft te zijn en daarom startte hij Welke Financiële Diensten (onderdeel van Welke Beheer) in 1998. Dit bedrijf groeide al snel. Martin heeft het tot 2014 geleid als directeur. Naast Welke Financiële Diensten leidde Martin ook:

  • - Welcium (hypotheekbeheerder)
  • - De Hypotheekshop (franchiselabel)
  • - Huis & Hypotheek (franchiselabel)
  • - OrganYtel (service- en callcenter)
  • - InFact (tussenpersoon)

Met alle ervaringen van deze bedrijven op zak, besloot Martin Keegstra in 2014 op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging. Dat werd ROMEO Financiële Diensten. Samen met Edsel de Graaf wil Martin bewijzen dat goed financieel advies niet duur hoeft te zijn. Martin: “De dure tarieven zijn oude gewoontes van grote organisaties die veel geld willen verdienen en de rekening bij de consument neerleggen. Terwijl in mijn optiek kun je ook voor rond de €1000 prima financieel advies geven. En dat doen we nu met ROMEO!”

Ideologische en zakelijke doelen voor ROMEO

Martin Keegstra is een ondernemer in hart en nieren en houdt van een uitdaging. Wanneer mensen hem vertellen dat financieel advies niet goedkoper kan, wil Martin alleen maar meer bewijzen dat het wél kan. Daarom streeft hij ernaar om met ROMEO goed advies te geven voor een scherpe prijs. Maar Martin wil meer bereiken. Martin: ““Ik heb een zakelijk doel en een ideologisch doel. Zakelijk wil ik marktleider worden op het gebied van financieel advies. Ik wil en vind dat financieel advies betaalbaar moet blijven voor de consument, dat is mijn ideologische doel met ROMEO. Als we kijken naar hypotheekadvies, dan rekenen de marktleiders daar nog steeds hoge tarieven voor. Wat de consument uiteindelijk niet meer kan betalen. Dat moeten zij van hun spaargeld betalen en dan is €3000 gewoon vreselijk veel geld. Zoals we in Engeland gezien hebben, kan dat nare gevolgen krijgen. Dat wil ik voorkomen.”

Wat wil Martin in de toekomst bereiken?

“Ik ben een ondernemer. Je ziet dat bedrijven maximaal 16 jaar kunnen bestaan in hun hoedanigheid. Na die 16 jaar moet je radicaal veranderen of je aanpassen aan de markt. Als je niets verandert, dan ben je na 16 jaar weg. Ik wil ervoor zorgen dat ROMEO er over 16 jaar nog is en dan nog steeds past bij wat er op dat moment in de markt gevraagd wordt. Daardoor ben je eigenlijk nooit klaar en dat is ook de uitdaging. Mijn doel is niet om dit bedrijf over een paar jaar te verkopen, mijn doel is om hier een mooi bedrijf te bouwen. Ik wil dat het de komende 5 jaar succesvol is en daarna ook nog. Wie weet zijn wij over 10 jaar wel een compleet gedigitaliseerd bedrijf. Ook dan kunnen we nog voldoen aan onze doelstelling, ons oorspronkelijke uitgangspunt: de consument betaalbaar financieel advies geven. Het kan ook zijn dat hypotheekadvies en financieel advies zo goed geautomatiseerd is, dat de kennis dan ook anders is of dat het minder gevraagd wordt. Dan moeten we iets nieuws verzinnen, maar dat gebeurt niet in één dag. Ik ben al 25 jaar ondernemer. Ik zorg er altijd voor dat ik met innovatieve zaken bezig ben en dat we kijken naar wat de markt vraagt.”